כמה עולה היתר בניה

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

היתר בניה הוא רשיון בצורת מסמך פורמלי שמקנה לכם את הזכות לשנות ולבנות על הנכס שבבעלותכם. הוצאת היתר בניה כוללת הגשת בקשה לוועדה המקומית לתכנון ובניה. תהליך הוצאת היתר בניה כולל בחובו תשלומי אגרות לרשות. אז כמה עולה היתר בניה?

כמה עולה היתר בנייה

לפני שמתעסקים בכמה עולה היתר בניה חשוב להבין מה כוללים השלבים להוצאתו?

בקשת מידע

על מנת להגיש בקשה להיתר בניה צריכים להיעזר בכל המידע שקיים על הנכס שבבעלותכם. המידע הזה נמצא אצל הוועדה המקומית לתכנון ובניה ויש לבקש אותו ממנה. המידע כולל את שטח הנכס, מי בעלי הזכויות, מפות ושרטוטים של הנכס ועוד.

הכנת בקשה להיתר בניה

לאחר שקיבלתם את המידע מהוועדה יש להכין בקשה להיתר בניה. הבקשה צריכה להיות מקיפה ולכלול בתוכה את המידע על הנכס ואת השינויים שברצונכם לעשות. כלומר עליכם לצרף את תוכנית הבניה שברצונכם לבצע.

הגשת הבקשה

לאחר שהכנתם בקשה להיתר בניה עליכם להגיש אותה לידי הועדה המקומית לתכנון ובניה. ממלאים טופס מתאים ומצרפים את כל המסמכים הרלוונטיים. הגשת הבקשה להיתר בניה, צריכה להערך, על פי החוק, על ידי אדריכל, מהנדס מבנים או הנדסאי בניין.

בדיקה של הבקשה להיתר בניה 

לאחר שהגשתם את הבקשה להיתר בניה לידי הוועדה, היא תעבור מספר בדיקות שונות-

  • בדיקה טכנית- בבדיקה הטכנית יוודאו שהבקשה מכילה את כל המסמכים והאישורים הדרושים. במקרה שיש חוסרים, הוועדה תבקש להוסיף מה שצריך.
  • תשלום מקדמה- לאחר הבדיקה הטכנית, תתבצע הערכה של תשלום האגרה. המקדמה אותה תצטרכו לשלם תהיה 20% מהאגרה שנקבעה.
  • בדיקת מהנדס- לאחר תשלום המקדמה, הבקשה להיתר בניה תעבור לבדיקת מהנדס. המהנדס יכול לבקש עוד מסמכים, מפות וכל דבר שיעזור לאשר את הבקשה.
  • דיון בוועדה המקומית- לאחר אישור המהנדס, הבקשה להיתר בניה תועבר לדיון בוועדה המקומית. יש לשים לב שלכל רשות מקומית יש תנאים אחרים.

עשוי לעניין אתכם: קריטריונים לקבלת היתר.

קבלת תשובה לגבי הבקשה להיתר בניה

לאחר הבדיקות המקיפות תקבלו תשובה. יש שלוש אפשרויות לתשובות מהועדה- האפשרות הראשונה תהיה אישור הבקשה להיתר הבניה. אפשרות שניה תהיה דחיה של הבקשה להיתר בניה. במקרה כזה, תוכלו להגיש ערעור (תוך 30 ימים ולכלול נימוקים והסברים חדשים לקבלת ההיתר, שיבטלו את החלטת הועדה וישכנעו אותה). האפשרות האחרונה, תהיה אישור הבקשה להיתר בניה תוך הצבת תנאים, כלומר תקבלו את היתר הבניה אך תהיו כפופים לתנאי הועדה.

מימוש היתר הבניה

לאחר שהבקשה להיתר בניה אושרה, תצטרכו להשלים מספר שלבים אחרונים. ביניהם תשלום אגרות והיטלים מקומיים שהרשות המקומית קבעה כולל היטל השבחה. השלמת מסמכים שונים, במקרה הצורך, לפי בקשת הועדה המקומית. לאחר מכן, היתר הבניה יכנס לתוקף ותוכלו להתחיל את תהליך הבניה שלכם באופן חוקי לתקופה של שלוש שנים.

ראו גם: שלבים בהוצאת היתר בנייה.

לאחר שהבנו את השלבים צריך להבין כמה עולה היתר בניה- מה העלויות הכרוכות בתהליך?

כפי שציינו קודם, תהליך הוצאת היתר הבניה כולל בתוכו עלויות רבות. ברמת העלויות הישירות קיימים התשלומים השונים לרשות המקומית. התשלומים לרשות כוללים אגרת בניה (שוויה של האגרה נקבע על פי הערכת המהנדס שבדק את תיק הבקשה להיתר הבניה ועל פי התוספת השלישית לתקנות התכנון והבניה), היטלים מקומיים והיטל השבחה (על פי העלייה הצפויה בערכו של הנכס).

מעבר לעלויות הישירות שיש לשלם לרשות עבור ההיתר, יש לשים לב שישנן גם עלויות עקיפות. כאשר אנחנו אומרים עלויות עקיפות הכוונה היא לתשלומים שונים שעליכם לשלם לגורמים נוספים לשם קבלת היתר הבניה. כפי שציינו, הגשת הבקשה להיתר הבניה צריכה להתבצע על ידי אדריכל, מהנדס או הנדסאי בניין. בנוסף, תכנית הבניה צריכה להבנות ולהיות מאושרת על ידי אחד מאותם אנשי מקצוע. הדבר כלול בתשלום לאיש המקצוע. בניית תוכנית הבניה ואישורה עלולים להגיע לעלויות גבוהות מאוד של עשרות אלפי שקלים. כמובן שבלי תכנית בניה תקינה ומאושרת לא ניתן להגיש היתר בניה לכן הדבר הכרחי לתהליך הוצאת היתר הבניה. בנוסף לעלות תכנית הבניה, אנשים רבים מעסיקים איש מקצוע שינהל עבורם את תהליך הבקשה להיתר בניה. איש המקצוע יהיה אחראי עבורכם לכל מה שקשור לבקשת היתר הבניה, למילוי הטפסים, להגשת המסמכים המתאימים ולהתנהלות מול הוועדה המקומית לתכנון ובניה. הדבר יכול להעלות את הסיכויים שלכם לקבל את היתר הבניה. לכן, למרות שהדבר יכול להגיע לעלויות גבוהות, זה יכול להשתלם לכם בהוצאת היתר הבניה.

חשוב להבין, שהתהליך של הוצאת היתר הבניה הוא לא פשוט ולפעמים יש גם עלויות שלא צפיתם מראש. אם היתר הבניה לא מאושר יותר זמן משחשבתם, או אם הגשתם בקשה שיש בה חוסרים מסוימים הדבר יכול לגרום לעיכוב בתחילת הבניה בפועל ולבזבוז כסף בעקבות כך. ישנם מספר חוסרים פוטנציאליים שיגרמו לעיכוב הוצאת ההיתר. חלק מהם הם אישורי הנכסים הסמוכים, מידע לא מדויק שסופק לוועדה ועוד.

אם אחד החוסרים הוא חתימות ואישורים של השכנים הדבר עלול לגרום לעלויות רבות. למה זה קורה? בשביל לקבל את היתר הבניה עליכם להחתים את כל בעלי הזכויות בנכסים הסמוכים לנכס שלכם. אם לא תעשו זאת ותגישו את הבקשה להיתר בניה, הוועדה המקומית תבקש בעצמה את החתימות של השכנים, על ידי שליחת מסמכים לכל אחד מהשכנים. מה שיקרה זה שאתם תצטרכו לשלם את עלויות המשלוח של המסמכים. בנוסף, הדבר יכול לגרום לעיכוב משמעותית בתחילת הבניה.

אם אחד החוסרים הוא מידע לא מדויק שסופק לועדה הדבר עלול לגרום לבדיקות נוספות על ידי הוועדה. הבדיקות הנוספות עלולות לעלות כסף וכמובן שלגרום לעיכוב בתחילת הבניה.

עיכוב בתחילת הבניה בפועל יכול לגרום לעלויות שונות מאחר ואנשי מקצוע רבים כלולים בתהליך. כך לדוגמא תצטרכו לשלם על עיכוב בהזמנות החומרים שביצעתם, אלו יכולות להיות הזמנות שמחירן היה זול בתקופה שביצעתם וכרגע תצטרכו לשלם גם על חומרים יקרים יותר וגם על עיכוב ההזמנה. בנוסף, אנשי המקצוע השונים עלולים לגבות כסף עבור העיכוב של עבודתם.

לסיכום, כמה עולה היתר בניה?

קשה לענות על השאלה הזאת ולתת מספר מדויק מכיוון שיש משתנים רבים במשוואה. העלות הכללית של כל התהליך יכולה להשתנות מאוד בין כל מקרה. חשוב להיערך לכך שהתהליך יכול לעלות לכם אלפי, עשרות אלפי ואפילו מאות אלפי שקלים. השינויים יכולים להתבטא בעלות היטל ההשבחה. לדוגמא, אם מחירו ההתחלתי של הנכס שלכם הוא גבוה, המחיר של היטל ההשבחה יהיה גבוה מאוד ביחס להיטלי השבחה של נכסים פשוטים יותר. דבר נוסף שיכול להשפיע על היטל ההשבחה הוא בניית בית חדש לגמרי על קרקע, מאשר שיפוץ בית קיים. כמובן שבניית בית חדש תעלה הרבה יותר גם בבניה עצמה וגם בכל הקשור לאנשי המקצוע הכרוכים בתהליך. לעומת הוספת מרפסת, קירוי מרפסת או בניה על הגג, שיעלו פחות משמעותית.

לכן חשוב להבין שכל מקרה לגופו. על מנת לדעת הכי טוב כמה יעלה לכם כל התהליך, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע. איש המקצוע יוכל לתת לכם הערכה עבור הנכס שלכם ויידע פחות או יותר מה העלויות הכרוכות במקרה שלכם. כמובן שאיש המקצוע יעלה כסף נוסף, אך במקרים רבים, הדבר משתלם וחוסך עלויות רבות אחרות.

עלות הוצאת היתר בניהאנשים רבים שואלים מהי העלות של היתר בניה. היתר בניה הוא בעצם אישור אותו נותנת הוועדה לתכנון ובניה ששייכת לרשות המקומית אליה אתם שייכים. אותו אישור מאפשר לנו לבצע בפועל שינויים או תוספות בנייה.

יש כל מיני מקרים שבהם יש צורך בהיתר בניה אבל הטיפ שלנו אליכם הוא שלא משנה אם אתם רק משפצים את הבית או מרחיבים אותו, תמיד שווה לבצע בדיקה ולראות שאתם לא בונים שלא כחוק. למה צריך היתר בניה? כדי לוודא שלא כל אחד מבצע איזה סוג של בניה שהוא רוצה לפי האינטרסים הפרטיים שלו.

למשל, בעבר הרבה אנשים היו לוקחים את הנכס שברשותם למשל דירת 4 חדרים בתל אביב ששכירות בה שווה לא מעט כסף בחודש ומפצלים את הדירה לשתי דירות של 2 חדרים כדי להגדיל את סכום השכירות שיקבלו. פיצול כזה הוא מעבר על החוק ונחשב אפילו כעבירה פלילית. גם פעולות פחות מורכבות כמו הוספת מדרגות, סגירת מרפסת לחדר נוסף, בניה על גג קיים אינן חוקיות ומחייבות הוצאת היתר בניה.

מתי צריך היתר בניה?

  • בניית בית חדש ותוספות לבניין קיים
  • הוספת חלון או חלונות חיצוניים
  • סגירת מרפסת
  • קירוי חניה
  • סככה או פרגולה (תלוי)
  • הוספה של גדר
  • שינוי בקירות חיצוניים
  • שינוי בשלד המבנה
  • שינוי בצנרת משותפת
  • הקמת מבנה זמני
  • בקשה לשימוש חורג במבנה או ברכוש משותף
  • ועוד

ראו גם: היתר בנייה לפרגולה, היתר בנייה סגירת מרפסת.

איך זה עובד?

בשלבים. הדרך הכי טובה להוציא היתר בניה הוא פשוט לפנות לאדריכל שמתמחה בהוצאת היתרי בניה בהתאם לאזור שבו אתם גרים. כך תחסכו זמן יקר ואפילו עלויות. הנה השלבים העיקריים בתהליך:

  1. בדיקה בסיסית לפי התב“ע המקומית על ידי פניה למחלקת ההנדסה ברשות המקומית
  2. הגשת בקשה להיתר בניה לפי מאפייני הנכס בחסות תכנית אדריכלית חתומה
  3. הכנת מפה טופוגרפית על ידי מודד מוסמך
  4. החמת בעלי הזכויות על הנכס על הבקשה
  5. הוצאת נסח טאבו מעודכן
  6. אישורים מחברת החשמל, אישור תכנית סניטרית וכדומה

אז כמה אמור לעלות לי להוציא היתר בניה?

העלות של הוצאת היתר בניה מתחלקת לשניים. התשלום הראשון הוא לכל מיני בעלי מקצוע שאנו שוכרים את השירות שלהם לצורך התהליך כמו למשל אדריכל, מהנדס, יועץ אינסטלציה, מודד וכדומה. הסכום המירבי הוא לאדריכל שבעצם מכין את התכניות לבניה.

בנוסף, עלינו לשלם עוד תשלום לרשויות בגין היטל השבחה, אגרת פיתוח ואגרות נוספות. אם למשל מדובר בתוספת של חדר, המחיר לאדריכל ינוע בין 10,000-25,000 ש“ח. לעומת זאת, אם מדובר בתכנית בניה למרפסת או סגירת מרפסת המחיר יהיה זול משמעותית וינוע בין 4,000-9,000 ש“ח. עבור יחידת דיור המחיר גבוה יותר ולכן אפשר להסיק מכך שהמחיר נקבע כל מקרה לגופו. ניתן להיעזר במחשבון ייעודי המסייע לחשב אגרות והיטלים באתר של מנהל התכנון של משרד האוצר.

מושגים בסיסיים ששווה להכיר בתהליך של הוצאת היתר בניה

  • תב“ע – תוכנית בניין עיר. לכל הרשויות המקומיות בישראל יש תוכנית אב שבעצם מאפיינת את היעוד של הבניה שמותרת בכל החלקים בארץ. התב“ע היא מפת מדידה עם סימונים של כבישים ורחובות. היא כולל תקנון של זכויות הבניה המותרות בכל אזור בארץ.
  • זכויות בניה – אלו מגדירות את הגודל של השטח שעליו מותר לבנות ביחס לגודל המגרש. לכל שטח נוסף יש את החוקים שלו בין אם זה ממ“ד, מרפסת שמש, מרתף או מחסן.
  • מפה טופוגרפית – מדובר בסוג של תרשים שערך מודד מוסמך לגבי גבולות המגרש, מגרשים או חלקות צמודים. המפה משקפת את כל מה שיש בשטח לרבות עצים, מבחנים, גדרות, מחסנים, חומות ועוד.

הוצאת היתר בניההיתר בניה הוא הרישיון הרשמי אותו נותנת לנו הרשות העירונית בין אם זו המועצה המקומית או העירייה, תלוי במקום שבו אנו גרים מבחינת הליכי תכנון ובניה. היא זו שבעצם נותנת לנו את האישור הרשמי שאנו יכולים להתחיל לבנות.  מתי אנחנו צריכים הוצאת היתר בניה? בעיקרון, כמעט לכל דבר שקשור לתחום הבניה.

זה יכול להיות בדירה שבה אנו גרים ורוצים להוסיף לה עוד כמה מטרים, אם אנחנו גרים בדירה שיש בה מרפסת אבל היא לא בשימוש ואנחנו רוצים לסגור אותה, גם לזה אנחנו צריכים היתר בניה.

ראו גם: שלבים בהוצאת היתר בנייה.

הוצאת היתר בניה מה החוק אומר?

החוק אומר שכל שינוי בחזיתות הבניין דורש היתר בניה. גם אם מדובר בסגירה של מרפסת שזה כביכול שטח ששייך לי, עדיין אם אני סוגר אותה, אני מוסיף לעצמי שטח ולכן חייבים היתר. אם ממשיכים עם הדוגמא של המרפסת מבינים כי כשאנו סוגרים אותה אנחנו משנים את השימוש שלה.

כלומר, אנחנו לוקחים חלל שנקרא שטח שירות והופכים אותו למגורים, שטח עיקרי שמסופח אליי הביתה. גם שינויים כמו הוזזה של חלונות, הוזזה של הדלת או כל דבר שניתן לראות מבחוץ, מחייב הוצאת היתר בניה. גם תוספות בניה מחייבות היתר בניה.

כל מטר שאנחנו מוסיפים לבית שלנו בין אם זה בחצר הפרטית שלנו ובין אם הגג הפרטי שלה או אפילו הרחבה של החזית, אנחנו חייבים לבקש היתר בניה.

מתי מבקשים את היתר הבניה?

לפני שבונים. אחרי שבונים זה נקרא הכשרת בניה. כלומר במידה ובניתי ללא היתר זה אומר שעברתי על החוק וזו עבירה בניה. מדובר בעבירה פלילית. כדי להכשיר את העבירה הזו צריך להתחיל תהליך של הגשת היתר בניה בדיעבד וזה כבר משהו אחר לגמרי. ההליך התקין אומר שאני צריך לבקש את ההיתר לפני שאני מתחיל לבנות.

מקרים חריגים בהם אין צורך בהיתר בניה

פרגולות למשל זה משהו  שעד לפני כמה שנים כן היה צריך להגיש בקשה להיתר בניה אבל היום יש פרגולות שכן צריך להגיש עבורן היתר ויש כאלה שלא. זה מאוד תלוי בקריטריונים של הפרגולה.

ומה לגבי שינויים פנימיים?

נניח שיש לנו דירת 4 חדרים ואנחנו רוצים להפוך אותה לדירת 2 חדרים פלוס יחידת הורים מאוד גדולה. כל עוד אנחנו לא מפצלים את הדירות, או מאחדים את הדירה אין צורך בהיתר בניה. כלומר, אם אנו לוקחים דירת 4 חדרים והופכים אותה ל-3 חדרים גדולים, כל עוד אנחנו לא פוגעים בחזיתות של המבנה ורק שוברים את הקירות בתוך הבית שלי, משלב קירות גבס וכדומה, לא פגעתי בפריטים הנדסיים כמו למשל לקחת מדרגות בתוך הבית והזזנו אותם מקום, אין צורך בהיתר בניה.

בכל מקרה, תמיד כדאי לבדוק את הנושא ולהתייעץ עם אדריכל או מומחה להיתרי בניה כדי לעשות את השינויים בצורה חוקית וכדי שאחר כך לא נצטרך לשלם סתם כסף ובטח שלא לעבור על החוק. הורדת קיר והרחבה גם אין צורך בהיתר בניה.

הוצאת היתר בניה כמה זה עולה?

כדי להוציא היתר בניה חייבים לגבש תכנית על ידי אדריכל מוסמך. לאחר מכן מגישים את הבקשה. עלינו לשלם אגרה שמכסה את עלויות הטיפול בבקשה ועלויות נוספות הכרוכות בה. בנוסף יש להציב שלט כדי להודיע לתושבים שגרים בקרבת מקום על עצם קיום הבקשה. העלות המרכזית היא מקדמה בגין היטל השבחה. ההיטל נקבע לפי כל מיני קריטריונים ויש צורך לברר על כך לפני. אם הבקשה מאושרת יש צורך להשלים את הסכום ואם היא נדחית, יוחזר הסכום על המקצמה. מחיר להוצאת היתר נע בין 2,000-10,000 ש“ח.

כמה עולה היתר בניה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

החזון שלנו

במסגרת שירותי החברה, מעניקה לכם מרובעים המרכז להיתרי בניה תהליך של בחינת המצב הרגולטורי באזור המגורים שלכם, בדיקת תכנית הבנייה שעל בסיסה אתם מתכוונים להגיש את הבקשה להיתר ועל פי הצורך סיוע בגיבוש תכנית בנייה כזאת בליווי אדריכל ומהנדס בניין. בהמשך לכך, תגבש עבורכם החברה תיק מסמכים עם כל הטפסים, התכניות והמסמכים הנדרשים על מנת להגיש בקשה לקבלת היתר בניה, כשכל הבקשה והתיק מגובשים על פי הכללים וחוקי העזר הספציפיים של הרשות המקומית הספציפית.

 

-מרובעים היתרי בניה-

פינוי דירות מהיר ויעיל תוך התחשבות מלאה בלקוח – המומחיות של שי פינוי דירה

כאשר מגיע הזמן לפנות דירה, רבים מחפשים פתרון מהיר, יעיל ומקצועי שיחסוך מהם זמן וטרחה. עם זאת, חשוב גם למצוא חברת פינוי שמבינה את הצרכים האישיים של הלקוח ומתחשבת בהם לאורך כל התהליך. שי פינוי דירה מביאה את שילוב המושלם של יעילות ומהירות לצד גישה אנושית וקשובה, כדי לספק ללקוחותיה את חווית הפינוי הטובה

אדריכלות
בלוג
מיזוג אוויר בתכנון אדריכלות

החשיבות של בחירת איש מיזוג איכותי בתכנון אדריכלי תבטיח התקנה ראויה של המזגנים, יעילות אנרגטית וחיסכון רב בכסף.

FLORING WOOD
בלוג
שיפור היופי של הבית שלך: מדריך שלם לאדריכלות וליטוש פרקט

בכל הנוגע ליצירת בית יפה ומזמין, לאדריכלות ולעיצוב יש תפקיד מכריע. אלמנט אחד שיכול לשפר משמעותית את האסתטיקה של חלל המגורים שלכם הוא ריצוף פרקט. השילוב של דפוסים מורכבים ומשטחים מלוטשים יכול באמת לשנות כל חדר. במדריך מקיף זה נחקור את עולם האדריכלות וליטוש פרקטים, ונספק לכם את כל המידע הדרוש ליצירת בית מהמם.

CLEANING
בלוג
טיפים לעיצוב הבית למהפך מרענן

לפני שצולל לעיצוב הבית, הקדישו רגע להערכת אורח החיים שלכם. שקול את הפעילויות שאתה נהנה וכיצד אתה משתמש בכל חלל בבית שלך. זה יעזור לך ליצור עיצוב שמתאים לצרכים שלך ומשפר את חיי היומיום שלך.

התקשרו עכשיו

רוצים מידע נוסף או הצעת מחיר משתלמת?

פשוט הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונציג חוזר אלייך בהקדם!

התקשרו עכשיו