תהליך בנייה הוא תהליך ארוך מאוד במהלכו יש לקבל אישורים רבים בשלבים שונים. אחד האישורים הנדרשים באחד השלבים האחרונים הוא טופס 4 המהווה אישור אכלוס. לאחר שהגשתם בקשה לטופס 4 תוכלו לבצע בדיקת סטטוס טופס 4 ולראות האם אתם קרובים לקבלת האישור ואם לא, מה יש בדרך לפניכם. על טופס 4, משך התהליך ובדיקת סטטוס טופס 4 נרחיב במאמר הבא.
בדיקת סטטוס טופס 4- מה זה טופס 4?
טופס 4 הוא טופס שמהווה את אחד האישורים הסופיים בתהליך הבנייה של בתים פרטיים ובניינים חדשים (בעת שיפוץ לא צריך לקבל טופס 4). מי שאי פעם חווה תהליך בנייה יודע שמדובר בתהליך ארוך מאוד שכולל אישורים רבים. לפני תחילת הבנייה יש לקבל אישורים, במהלך הבנייה יש לקבל אישורים וכך גם בסוף הבנייה. האישורים הסופיים נועדו לבדוק שהבית בנוי כהלכה וכי הוא ראוי למגורים.
טופס 4 הוא למעשה הטופס שמעיד כי המבנה מתאים למגורים וכי הוא ראוי לאכלוס בני אדם. במידה שיש תקלות במבנה יהיה צורך לטפל בהן לפני קבלת האישור. חשוב מאוד להבין כי כל תקלה כזו עלולה לסכן חיי אדם ולכן אין להקל ראש בקבלת טופס 4.
שימו לב כי טופס 4 הוא אישור אכלוס זמני שתקף לשנה אחת בלבד. במהלך השנה הזאת יוודאו כי המבנה אכן עומד בתקנים.
בדיקת סטטוס טופס 4 – איך מקבלים טופס 4?
לאחר שהבנייה מסתיימת, בעל היתר הבנייה צריך להגיש בקשה לטופס 4 לידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. על מנת להגיש בקשה יש למלא מספר טפסים שאותם תוכלו לקבל במשרדי הוועדה המקומית או להוריד מאתר האינטרנט של הרשות. לאחר הגשת הבקשה יחל תהליך בדיקה של המבנה.
מיהו בעל היתר הבנייה?
בבית פרטי בעל היתר הבנייה יהיה בעל המקרקעין ואילו בבנייני דירות בעלי היתר הבנייה יהיה הקבלן או היזם. שימו לב שלמרות שהאחריות מוטלת על הקבלן או היזם בבניין מגורים, על בעלי הדירות לעקוב אחר הבנייה בפועל על מנת למנוע עיכובים בקבלת טופס 4.
טופס 4 מאושר על ידי מהנדס מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. המהנדס יבדוק את המבנה, יבצע בדיקת כשירות, חיבור לתשתיות ועוד. חשוב להבין כי גם אם המבנה ראוי למגורים אך הבנייה לא תואמת את היתרי הבנייה שהתקבלו, לא יאשרו את קבלת טופס 4.
בדיקת סטטוס טופס 4- משך התהליך
קשה לענות באופן חד משמעי מה משך התהליך לקבל טופס 4, שכן אישור טופס 4 תלוי במספר גורמים שונים שחלקם קשורים אליכם וחלקם קשורים לרשות המקומית. יכולים להיות מקרים בהם יתקבל אישור על טופס 4 לאחר שבוע ויהיו מקרים בהם יתקבל אישור לאחר מספר חודשים. מה כולל התהליך?
לאחר שהגשתם בקשה לטופס 4, הוועדה המקומית תשלח מפקח מטעמה על מנת לוודא כי ההצהרות בטופס נכונות ולאמת את כלל האישורים. במידה שהמפקח אישר ואימת את כלל האישורים, המסמכים יגיעו לידי הרשות המקומית. הקבלן של הפרויקט יקבל מהרשות המקומית טופס שמחייב אותו לעבור בין המחלקות השונות ברשות המקומית ולקבל חתימות ואישורים סופיים. בין המחלקות הללו יהיו מחלקת כבישים, איכות הסביבה, רישוי בנייה, איכות צנרת המים והתשתיות, שיפור פני העיר, פיקוח ועוד.
כמובן שמול כל מחלקה יכול להיות תהליך בהתאם לדרישות שלה, ולכן קבלת האישור הסופי עלולה להתעכב.
לאחר שכל המחלקות נתנו את האישור שלהן והטופס חתום על ידי נציגים, יתקבל טופס 4 ויהיה אפשרי לחבר את המבנה לתשתיות המים, החשמל והתקשורת.
היכן ניתן לבצע בדיקת סטטוס טופס 4?
אז הגשתם טופס 4 ואתם ממתינים לאישור שלו על מנת לאכלס את המבנה. לשם תוכלו לבצע בדיקת סטטוס טופס 4. בדיקה זו ניתנת לביצוע בקלות באתר האינטרנט של הרשות המקומית אליה אתם שייכים. באתר האינטרנט ניתן לבצע פעולות רבות אשר ביניהן בדיקת סטטוס טופס 4, בדיקת סטטוס היתרי בניה, הורדה של טפסים חשובים בתהליך, התנאים הנדרשים לקבלת טופס 4 ועוד.
לכן, אם אתם רוצים לבצע בדיקת סטטוס טופס 4 תוכלו להיכנס לאתר האינטרנט של הרשות המקומית אליה אתם שייכים ולבצע זאת. כמובן שגם להגיע למשרדי הרשות זאת אופציה.