השכרת דירה ללא טופס 4

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

עצם הרעיון של השכרת דירה שאין לה כלל טופס 4 יכול להישמע רעיון מופרך. הסיבה לכך היא, שבאופן תאורטי, מבנה שלא קיבל טופס 4 אינו יכול להתחבר לתשתיות חשמל, מים וגז ובלתי סביר בעליל שמישהו יסכים בכלל לשכור דירה שאין בה את התשתיות הבסיסיות הללו. אלא שבפועל, ישנם בישראל לא מעט מבנים ללא טופס 4 שהחשמל זורם בהן, כמו גם המים והגז, בין שבאופן פיראטי ובין שבגין טעויות בירוקרטיות למיניהן. השאלה היא האם השכרת דירה ללא טופס 4 מותרת על פי חוק והאם לשוכר הדירה ישנה גם אחריות בעניין.

 

השכרת דירה ללא טופס 4 היא בלתי חוקית

בואו נשים את הדברים כבר עכשיו על השולחן – דירה שאין לה טופס 4, קרי אישור אכלוס, לא יכולה להיות מושכרת. מלכתחילה, על פי החוק הדירה אינה מוכנה לאכלוס ולא רק שלא ניתן להשכיר אותה לאדם אחר שיתגורר בה, אלא שגם בעליה לא מורשה להתגורר בה. באופן תאורטי, וכך גם קורה במרבית המקרים, הדירה גם לא תחובר לתשתיות החשמל, המים והגז ולכן פרט לארבעה קירות, לא ניתן לעשות עוד שום דבר בדירה כזאת. אלא שבפועל, ישנן בהחלט דירות ללא טופס 4, שאיכשהו הצליחו להתחבר לתשתיות וגם אם החיבור הוא בלתי חוקי, לאדם זר שמעוניין לשכור את הדירה, אין שום ידיעה על כך.

השאלה היא האם השכרת דירה ללא טופס 4 מותרת על פי חוק והאם לשוכר הדירה ישנה גם אחריות בעניין.

העניין הוא שזה לא משנה אם לדירה מגיעים חשמל ומים אם לאו – עצם אכלוס הדירה ללא טופס 4 מהווה עברה על החוק ולבטח השכרת דירה ללא טופס 4 הוא מהלך בלתי חוקי. בהתאם לכך, גם אם הצלחתם להחתים שוכר כלשהו על הסכם שכירות לדירה שאין לה טופס 4 וגם אם יידעתם את השוכר כי אין לדירה טופס 4, אין זה פוטר אתכם מחובתכם למנוע כל כניסה לדירה עד לקבלת הטופס. משמעות הדבר היא, שההסכם שנחתם אינו תקף ובכל עת, יכול השוכר לקחת את דבריו ולעזוב את הדירה מבלי שהדבר ייחשב להפרת חוזה ובנוסף גם לתבוע את בעל הדירה בגין עוגמת נפש, אם נגרמה כזאת.

 

אז מה עושים? פשוט לא משכירים?

התשובה היא בהחלט כן. זה יכול להישמע קצת נוקשה, אבל זהו בדיוק המצב. כל עוד לא ניתן לדירה טופס 4, לא ניתן להתגורר בה ולבטח לא ניתן להשכיר אותה. טופס 4 הוא אישור אכלוס שניתן לדירות חדשות ולכן עצם השאלה סביב האופציה של השכרת דירה ללא טופס 4 מצביעה על כך שהדירה היא כנראה דירה להשקעה ונועדה מלכתחילה להיות מושכרת כבר לאחר סיום בנייתה. במצב זה, כל יום שעובר מהווה הפסד על הנייר עבור בעלי הדירה ובעלי דירה רבים מוכנים גם לעבור על החוק בכדי למנוע את ההפסד הזה. בפועל, מבחינת החוק כמו גם מבחינת הרשויות הרלוונטיות ובראשן הרשות המקומית שבתחומה ממוקם הנכס, אין לאינטרס הכלכלי של בעלי הדירה כל משמעות. אישור האכלוס נועד להבטיח שהמבנה בטוח למגורים, שהוא ראוי לאכלוס ושהוא מוכן להתחבר לתשתיות וכל עוד לא הוסדר עניין זה, פשוט אי אפשר להיכנס לדירה.

 

מה שאתם כן יכולים לעשות הוא לבחון את הסיבות שבגינן מתעכבת קבלת הטופס ולבצע את כל הפעולות הנדרשות בכדי להסדיר את העניין ולזרז את קבלת האישור. פעמים רבות מדובר בשינוי מיקום של דלת, בהסדרת תקלה בלוח חשמל או בהתקנת מעקה בטיחות לצד גרם מדרגות או הגבהת מעקה במרפסת. בעל דירה שמתעקש שלא לבצע את השינויים הנדרשים ולהשכיר את הדירה על אף שטרם קיבלה טופס 4, חוטא למעשה למטרתו הוא. גם אם ישנם מקרים בהם מצליח בעל הדירה "להימלט" מחובתו החוקית ולהשכיר את הדירה, מדובר במקרים נדירים מאוד והם כמעט תמיד זמניים. בסופו של דבר, יעמוד בעלי הדירה מול המציאות הבלתי נמנעת שבה עליו להסדיר את המבנה ולקבל אישור טופס 4. הפרות לאורך הדרך יכולות לעלות לו בעונשים מנהליים שונים שיכולים לעלות לא מעט כסף. על כן, השכרת דירה ללא טופס 4, גם אם היא מתאפשרת לכם ברמה הטכנית, היא אופציה שאתם רוצים להסיר מהשולחן ובמקומה כדאי לעשות את המאמץ הנדרש להסדרת אישור האכלוס שלאחריו תוכלו לפעול בחופשיות מלאה על פי החוק.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

החזון שלנו

במסגרת שירותי החברה, מעניקה לכם מרובעים המרכז להיתרי בניה תהליך של בחינת המצב הרגולטורי באזור המגורים שלכם, בדיקת תכנית הבנייה שעל בסיסה אתם מתכוונים להגיש את הבקשה להיתר ועל פי הצורך סיוע בגיבוש תכנית בנייה כזאת בליווי אדריכל ומהנדס בניין. בהמשך לכך, תגבש עבורכם החברה תיק מסמכים עם כל הטפסים, התכניות והמסמכים הנדרשים על מנת להגיש בקשה לקבלת היתר בניה, כשכל הבקשה והתיק מגובשים על פי הכללים וחוקי העזר הספציפיים של הרשות המקומית הספציפית.

 

-מרובעים היתרי בניה-

טופס 4
טופס 4 ללא אכלוס

טופס 4 הוא אחד האישורים הסופיים שאותם יש להגיש בתום תהליך בניית מבנה חדש בטרם ניתן יהיה לאכלס אותו. התפיסה

התקשרו עכשיו

רוצים מידע נוסף או הצעת מחיר משתלמת?

פשוט הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונציג חוזר אלייך בהקדם!

התקשרו עכשיו