צו הריסה שלא בוצע

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

צו הריסה הוא בסופו של דבר הוראה הניתנת על ידי רשות שלטונית או בית המשפט לבצע מהלך של הריסת מבנה, אלא שעצם מתן ההוראה אינה מהווה גם הביצוע שלה. ואכן, ישנם מקרים לא מעטים בהם ניתן צו הריסה שלא בוצע בפועל. אי ביצוע צו יכול לנבוע מסיבות רבות, החל מהתחמקות של מקבל הצו מביצועו, דרך רשלנות שלטונית ואי אכיפה וכלה בשינוי גישה או מדיניות של הרשות השלטונית. יחד עם זאת, אי ביצוע הצו, אין משמעותו שאפשר להניח את כל העניין מאחור, אם כי מדובר בהחלט בהזדמנות לנסות להסדיר את הדברים מול הרשות השלטונית שהוציאה את הצו מלכתחילה.

 

צו הריסה שלא בוצע – מה זה בדיוק אומר?

ובכן, ממש כפי שזה נשמע, צו הריסה שלא בוצע הוא צו הריסה שניתן על פי דין, אך מסיבות כלשהן לא הגיע לכדי ביצוע ולכן המבנה שעבורו הוצא הצו עדיין עומד על תילו וטרם נהרס. במרבית המקרים, הגדרה זו מתייחסת למצב בו בעל המבנה שנגדו הוצא הצו קיבל הוראה במסגרת הצו, לבצע את הריסת המבנה בעצמו, אך נמנע מכך. במילים הכי פשוטות, אדם בנה מרפסת שלא כדין ובעקבות זאת, הוציאה הרשות המקומית צו הריסה להריסת המרפסת והגישה אותו לאותו אדם בכדי לחייב אותו להרוס את המרפסת. הצו מורה במפורש על הריסת המרפסת ואף מגדיר מסגרת זמנים לביצוע ההריסה, אך מהסיבות שלו בחר אותו אדם שלא לבצע את הצו.

אחרי שאמרנו את זה, צו הריסה שלא בוצע יכול להתייחס גם למקרים בהם אי ביצוע הצו אינו קשור לאדם שנגדו הוצא הצו, אלא דווקא לרשות השלטונית שאמורה לאכוף אותו. ישנם מקרים לא מעטים בהם הרשות השלטונית מפסיקה לפתע את ההליכים, אינה מקדמת את אכיפת הצו מול בית המשפט או אולי אפילו חווה מחשבות שניות לגבי הצורך לבצע את הצו. אי הביצוע יכול לנבוע מרשלנות שלטונית והוא יכול לנבוע גם משינוי מדיניות באכיפה הכללית או במקרה הספציפי. בכל מקרה, בשורה התחתונה, צו הריסה הוצא נגד מבנה והוא פשוט לא בוצע.

ישנם מקרים לא מעטים בהם ניתן צו הריסה שלא בוצע בפועל. אי ביצוע צו יכול לנבוע מסיבות רבות, החל מהתחמקות של מקבל הצו מביצועו

האם ניתן לבצע את הצו בדיעבד?

התשובה היא בהחלט כן, אם כי כעת הדברים הופכים להיות מעט יותר מורכבים עבור הרשות השלטונית שהוציאה את הצו. ככלל, מרבית צווי ההריסה יוצאים לאוויר העולם דרך השכבה הפקידותית של רשויות שלטוניות, למשל אגף הבינוי או האכיפה ברשות המקומית בה ממוקם המבנה. צווים אלה נקראים צווי הריסה מנהליים והם מוגבלים מאוד במסגרת זמנים להוצאת הצו ולאכיפתו. באופן ספציפי, לרשות הרשות שהוציא את הצו עומדים 60 יום לביצוע הצו מיום קבלת הצהרת מהנדס על כך שיש להרוס את המבנה. גם במתן צו הריסה שיפוטי, כלומר צו שניתן לא על ידי הדרג הפקידותי אלא על ידי בית המשפט, לרשות הרשות השלטונית עומד אותו פרק זמן של 60 יום ממתן פסק הדין לצורך ביצוע הצו.

בכל מקרה של חריגה ממסגרת זמנים זאת, מאבדת הרשות השלטונית לאכוף את הצו בעצמה וכעת היא נדרשת להוראה מפורשת של בית המשפט. זאת אומרת, צו הריסה שלא בוצע בתוך פרק הזמן המחייב בחוק, יוכל כעת להיאכף אך ורק לאחר קבלת פסק דין מבית המשפט. כאמור, במקרים מסוימים יכולה הרשות לבחור שלא לקדם את העניין אל הערכאות המשפטיות ואז הצו פשוט נותר באוויר ללא ביצוע. במקרים אחרים, תפנה הרשות לבית המשפט ותקבל את האישור לאכיפת הצו. הוראת בית משפט לאכיפת צו הריסה שלא בוצע יכולה להינתן בכל עת, בין שחלפה שנה ובין שחלפו 30 שנה מאז ניתן הצו, הכל בהתאם לשיקולי בית המשפט.

 

האם כדאי להתעלם מהצו או להמשיך ולטפל בעניין?

אנשים רבים שקיבלו צו הריסה וגילו שחלף זמן הביצוע אך הצו לא בוצע, נוטים לטמון את ראשם בחול ולקוות לטוב. אולי שכחו מזה, אולי ירדו מזה, אולי החליטו שאין צורך להרוס את המבנה – כל אלה יכולים להיות נכונים, אבל לרוב זה לא המצב. במידה והצו לא בוצע מכיוון שבעל המבנה היה אחראי לביצועו והוא פשוט התחמק מביצועו, הרי שאותו בעל מנה בהחלט יכול לצפות להודעה בדואר על הצורך להתייצב בבית המשפט לבירור העניין במסגרת נקיטת צעדים לביצוע הצו. במידה וזוהי הרשות השלטונית שהייתה אמורה לאכוף את הצו אך משום מה נמנעה מכך, ייתכן שישנה סיבה טובה לכך ולא מדובר סתם בשכחה או ברשלנות.

 

בהתאם לכך ובהתאם לנסיבות הספציפיות בכל מקרה ומקרה, אפשר בהחלט להתייחס למצב של צו הריסה שלא בוצע כאל הזדמנות להסדיר את הדברים בצורה של הידברות. זה הזמן לפנות לרשות השלטונית ולברר מה ניתן לעשות כדי בכל זאת להימנע מהמשך ההליכים. ייתכן שניתן יהיה להכשיר את המבנה בדיעבד, ייתכן שניתן יהיה לשקול הכשרה שלו לאחר ביצוע שינויים נקודתיים וייתכן גם שלא. זה תלוי מאוד בהיקף החריגה ובמידת הבוטות בה בוצעה הבנייה שלא כדין.

ככלל, תהליכים מול רשויות שלטוניות, תמיד כדאי לנהל בקור רוח ולא מתוך רגש. כל עוד לא בוצע צו ההריסה, יש לכם הזדמנות לנסות להסדיר את הדברים וכך צריך לנהוג. התייעצו עם עורך דין ואנשי מקצוע, פנו בעצמכם לרשות המקומית, נסו לבחון בעצמכם מה ניתן לעשות בכדי להימנע מהוצאת הצו כל עוד הוא לא בוצע ועל פי הצורך גם גייסו עורך דין למשימה. לא מדובר בערובה לכך שהדברים יעבדו, אבל אתם מבחינתכם בהחלט אמורים לעשות כל מה שאפשר בכדי להפוך צו הריסה שלא בוצע לצו הריסה שגם לא יבוצע ולשם כך צריך לפעמים להניח את האגו בצד.

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

החזון שלנו

במסגרת שירותי החברה, מעניקה לכם מרובעים המרכז להיתרי בניה תהליך של בחינת המצב הרגולטורי באזור המגורים שלכם, בדיקת תכנית הבנייה שעל בסיסה אתם מתכוונים להגיש את הבקשה להיתר ועל פי הצורך סיוע בגיבוש תכנית בנייה כזאת בליווי אדריכל ומהנדס בניין. בהמשך לכך, תגבש עבורכם החברה תיק מסמכים עם כל הטפסים, התכניות והמסמכים הנדרשים על מנת להגיש בקשה לקבלת היתר בניה, כשכל הבקשה והתיק מגובשים על פי הכללים וחוקי העזר הספציפיים של הרשות המקומית הספציפית.

 

-מרובעים היתרי בניה-

צו הריסה
צו הריסה

ככלל, בנייה היא דבר חיובי והריסה היא דבר שלילי. אבל מה קורה כאשר בנייה מסוימת מבוצעת בניגוד לחוק ובכך הופכת

צו הריסה
צו הריסה שיפוטי

ברוב מובהק של המקרים, צווי הריסה הניתנים למבנים בלתי חוקיים הם צווים מנהליים, כלומר צווים המוצאים על ידי רשות שלטונית

תוספת בניה
צו הריסה
צו הריסה מנהלי

צו הריסה הוא צו בעל משמעות דרמטית עבור כל מי שנגדו הוצא הצו וככזה, קיימת חקיקה מאוד סדורה סביב הנושא.

צו הריסה
צו הריסה התיישנות

צו שניתן על ידי בית המשפט במדינה מתוקנת אינו נאכף במשך 30 שנה ואין פוצה פה אך יש מצפצף –

התקשרו עכשיו

רוצים מידע נוסף או הצעת מחיר משתלמת?

פשוט הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונציג חוזר אלייך בהקדם!

התקשרו עכשיו