ביטול צו הריסה שיפוטי

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

כאשר רשות שלטונית מוציאה נגדכם צו הריסה מנהלי, יש לכם תמיד את היכולת לפנות לערכאות משפטיות ולבקש עיכוב ביצוע או אפילו ביטול של הצו. אבל מה קורה כאשר צו ההריסה ניתן לכם על ידי בית המשפט עצמו? ביטול צו הריסה שיפוטי הוא עניין מורכב יותר אם כי לגמרי לא חסר סיכוי. אז האם ניתן בכלל לבטל צו הריסה שניתן על ידי בית המשפט? האם יש הצדקה לפנייה לערכאות גבוהות יותר? האם תמיד ניתן לערער לערכאה גבוהה יותר? האם ישנן דרכים אחרות בהן ניתן לפעול בכדי לבטל את הצו על אף שניתן על ידי בית המשפט? על כך תוכלו לקרוא ממש כאן בשורות הבאות.

 

צו הריסה שיפוטי – שינוי כללי המשחק

בתי משפט הם אינם גורמי אכיפה והם אינם אגפים של הזרוע המבצעת. בית המשפט הוא לא הגורם שאחראי לבדוק את החוקיות של כל מבנה ובהתאם לכך לנקוט בהליכים משפטיים. מי שאחראי לעשות זאת היא הרשות השלטונית, בדרך כלל בדמותה של וועדת תכנון בנייה מקומית, אזורית או ארצית. רשות שלטונית זו יכולה להוציא צו הריסה מנהלי שמשמעותו הוראה להרוס מבנה שנבנה שלא כדין, ללא משפט. במקרה כזה, הרשות השלטונית יודעת שהיא כרגע בתוך משחק שבו היא מכתיבה את הכללים, אך הכללים שלה עדיין עשויים להידרש לאישורו של בית המשפט. ואכן, כל אדם שמקבל צו הריסה מנהלי יכול לפנות לבית המשפט בבקשה לעיכוב ביצוע ואף לביטול הצו. הוא יצטרך להוכיח שהמבנה דווקא כן נבנה כדין, שהצו הוצא שלא כדין או שנפל פגם חמור בהוצאת הצו, אבל יש לו ערוץ משפטי חזק בו הוא יכול לפעול לביטול הצו.

במקרה של ביטול צו הריסה שיפוטי, המשחק כבר שונה לגמרי. בשלב הזה, בית המשפט כבר בחן את הכללים שהכתיבה הרשות השלטונית ואישר אותם. הכתובת האחרונה שיכל מקבל הצו לפנות אליה, אישרה גם היא את הצו ובמצב זה, יכולה הרשות השלטונית לחוש שיש בידיה את כל הכוח וכל הלגיטימציה לפעול לאכיפת הצו, כשהמוכנות שלה להתפשר או לשקול את הדברים שנית היא נמוכה יותר.

ביטול צו הריסה שיפוטי הוא עניין מורכב יותר אם כי לגמרי לא חסר סיכוי. אז האם ניתן בכלל לבטל צו הריסה שניתן על ידי בית המשפט?

אז מה אפשר לעשות?

ובכן, כל עוד לא נדון התיק שלכם בבית המשפט העליון, הסיפור לא נגמר בהכרח. יחד עם זאת, במרבית המקרים, כאשר ניתן צו הריסה שיפוטי, די ברור שאין לאן לברוח. רשות שלטונית לא מוציא צווי הריסה כך סתם ויש לה כנראה את כל התמיכה החוקית לעשות זאת. כאשר בית המשפט גם מאשר זאת, קשה לחשוב על כך שלמקבל הצו יכולים להיות טיעונים חזקים לצורך ביטול צו הריסה שיפוטי. יחד עם זאת, ישנם בהחלט מקרים בהם דברים מתפתחים תוך כדי תנועה ולפתע נפל לידי מקבל הצו הכלי הנדרש כדי להוכיח את צדקתו. במקרה כזה ניתן להגיש ערעור לערכאה גבוהה יותר. הערכאה תבחן את הדברים החדשים שהוגשו בפניה ואם תראה לנכון, תאשר את ניהול הערעור. במידה ותסרב, אפשר לראות את העניין כחתום וסגור, לפחות ברמה החוקית. במידה ולא, קיבלתם עוד הזדמנות להוכיח את צדקתכם בערכאה שיפוטית נוספת ובינתיים תוכלו לקבל צו עיכוב ביצוע עד לבירור הדברים.

 

אפשר ורצוי גם לפעול מול הרשות השלטונית

בסופו של דבר, צריך לזכור שמי שהוציא את הצו הוא גם זה שיכול להחזיר את כל הגלגל לאחור ובמקרה הזה מדובר כמובן ברשות השלטונית שהוציא מלכתחילה את צו ההריסה המנהלי. ביטול צו הריסה שיפוטי על כן, יכול להתבצע גם באמצעות פנייה לאותה רשות שלטונית ופתיחה במשא ומתן לצורך ביטול הצו. כפי שאמרנו בפתח דברינו, מהלך כזה יכול להיות מורכב יותר שכן כעת יש בידי הרשות השלטונית את הגושפנקא המשפטית להחלטתה. יחד עם זאת, במקרים רבים כאשר בעל הנכס מבין שאין לאן לברוח, נוצרת בו כעת המוכנות להתגמש היכן שלא הסכים להתגמש קודם לכן. במקרים רבים, ניתן להגיע להסדרה מול הרשות המקומית באמצעות ביצוע הריסה חלקית או ביצוע שינויים במבנה באופן כזה שיבטלו את החריגה או ימתנו אותה. כאמור, זה יכול להיות מעט יותר מורכב בשלב הזה, אבל זה בהחלט אפשרי ובליווי של עורך דין שיסייע לכם להתנהל בקור רוח וללא רגש, בהחלט ניתן להשיג את המטרה.

כל זה נכון כמובן, למקרים בהם אכן יש על מה להתפשר ואכן ניתן לשקול את הדברים שנית באמצעות התגמשות של הצדדים. ישנם מקרים בהם הניסיון להשיג ביטול צו הריסה שיפוטי הוא חסר סיכוי מלכתחילה. זאת כאשר מדובר בבנייה שבוצעה בניגוד לחוק בצורה בוטה, בהיקף חריגה גדול או בניגוד מוחלט לאינטרס הציבורי. במקרים אלה תתקשה הרשות השלטונית להחזיר את הגלגל לאחור גם אם היא מאוד רוצה לסייע. חשוב להבין שכל החלטה של רשות שלטונית יכולה להוות תקדים ואף רשות שלטונית לא מעוניינת ליצור לעצמה תקדימים שלאחר מכן יכניסו אותה לפלונטר במאמצי אכיפה אחרים במקרים אחרים.

 

וכל זה עדיין לא אומר שאתם צריכים להפסיק לנסות. כל עוד לא עלו הדחפורים על הקרקע, כל יום שעובר הוא הזדמנות מבחינתכם לנסות להסדיר את הדברים בהידברות. אז לסיכום, ביטול צו הריסה שיפוטי אפשרי אך ורק בשתי צורות: ביטול הצו על ידי ערכאה שיפוטית גבוהה יותר במסגרת ערעור שהוגש ונתקבל או הסדרת הדברים מול הרשות השלטונית עצמה, כשאפשר לפנות לא רק לרשות השלטונית הספציפית שהוציאה את הצו (למשל, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה), אלא גם באמצעות פנייה לרשויות בכירות יותר (למשל, הוועדה האזורית או הארצית לתכנון ובנייה). לא מדובר במשימה קלה, אבל בליווי עורך דין וייעוץ מקצועי, ישנם בהחלט מקרים בהם זה אפשרי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

החזון שלנו

במסגרת שירותי החברה, מעניקה לכם מרובעים המרכז להיתרי בניה תהליך של בחינת המצב הרגולטורי באזור המגורים שלכם, בדיקת תכנית הבנייה שעל בסיסה אתם מתכוונים להגיש את הבקשה להיתר ועל פי הצורך סיוע בגיבוש תכנית בנייה כזאת בליווי אדריכל ומהנדס בניין. בהמשך לכך, תגבש עבורכם החברה תיק מסמכים עם כל הטפסים, התכניות והמסמכים הנדרשים על מנת להגיש בקשה לקבלת היתר בניה, כשכל הבקשה והתיק מגובשים על פי הכללים וחוקי העזר הספציפיים של הרשות המקומית הספציפית.

 

-מרובעים היתרי בניה-

תוספת בניה
ביטול צו הריסה
ביטול צו הריסה מנהלי

צו הריסה מנהלי הינו צו הומצא על ידי הוועדה המקומית כדי להרוס ולהפחית מקרים של בנייה ללא היתר. המבנה שלנו

ביטול צו הריסה
צו הריסה מנהלי תל אביב

צו הריסה מנהלי תל אביב הינו צעד אשר עושה העירייה בכדי למנוע עבירות בנייה שאינן עומדות בתקן החוק. צו הריסה

ביטול צו הריסה
בקשה לביטול צו הריסה מנהלי

בקשה לביטול צו הריסה מנהלי זאת הדרך היחידה בה אתם יכולים למנוע הרס של מבנה לאחר שהוגש צו הריסה כנגדכם.

התקשרו עכשיו

רוצים מידע נוסף או הצעת מחיר משתלמת?

פשוט הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונציג חוזר אלייך בהקדם!

התקשרו עכשיו