מה זה טופס 4

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

אם אתם בתהליך בנייה או שרכשתם נכס בפרויקט שטרם נגמר, כנראה שנתקלתם לא פעם במושג טופס 4. אך מה זה טופס 4? טופס 4 הוא אחד האישורים הסופיים בתהליך הבנייה והוא אחד החשובים ביותר. במאמר הבא נסביר מה זה טופס 4, כיצד לקבל אותו וכמה זמן זה לוקח.

 

אז מה זה טופס 4?

טופס 4 הוא טופס שמהווה את אחד האישורים הסופיים בתהליך הבנייה של בתים פרטיים ובניינים חדשים (בעת שיפוץ לא צריך לקבל טופס 4). מי שאי פעם חווה תהליך בנייה יודע שמדובר בתהליך ארוך מאוד שכולל אישורים רבים. לפני תחילת הבנייה יש לקבל אישורים, במהלך הבנייה יש לקבל אישורים וכך גם בסוף הבנייה. האישורים הסופיים נועדו לבדוק שהבית בנוי כהלכה וכי הוא ראוי למגורים.

טופס 4 הוא למעשה הטופס שמעיד כי המבנה מתאים למגורים וכי הוא ראוי לאכלוס בני אדם. במידה שיש תקלות במבנה יהיה צורך לטפל בהן לפני קבלת האישור. חשוב מאוד להבין כי כל תקלה כזו עלולה לסכן חיי אדם ולכן אין להקל ראש בקבלת טופס 4.

שימו לב כי טופס 4 הוא אישור אכלוס זמני שתקף לשנה אחת בלבד. במהלך השנה הזאת יוודאו כי המבנה אכן עומד בתקנים.

אם אתם בתהליך בנייה או שרכשתם נכס בפרויקט שטרם נגמר, כנראה שנתקלתם לא פעם במושג טופס 4. אך מה זה טופס 4

איך מקבלים טופס 4?

לאחר שהבנו מה זה טופס 4 נסביר כיצד לקבל טופס כזה. לאחר שהבנייה מסתיימת, בעל היתר הבנייה צריך להגיש בקשה לטופס 4 לידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. על מנת להגיש בקשה יש למלא מספר טפסים שאותם תוכלו לקבל במשרדי הוועדה המקומית או להוריד מאתר האינטרנט של הרשות. לאחר הגשת הבקשה יחל תהליך בדיקה של המבנה.

מיהו בעל היתר הבנייה?

בבית פרטי בעל היתר הבנייה יהיה בעל המקרקעין ואילו בבנייני דירות בעלי היתר הבנייה יהיה הקבלן או היזם. שימו לב שלמרות שהאחריות מוטלת על הקבלן או היזם בבניין מגורים, על בעלי הדירות לעקוב אחר הבנייה בפועל על מנת למנוע עיכובים בקבלת טופס 4.

טופס 4 מאושר על ידי מהנדס מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. המהנדס יבדוק את המבנה, יבצע בדיקת כשירות, חיבור לתשתיות ועוד. חשוב להבין כי גם אם המבנה ראוי למגורים אך הבנייה לא תואמת את היתרי הבנייה שהתקבלו, לא יאשרו את קבלת טופס 4.

מהם התנאים לקבלת טופס 4?

על מנת לקבל טופס 4 יש לעמוד במספר תנאים. במידה שאתם לא עומדים בתנאים הללו, תהליך קבלת טופס 4 יתעכב, לכן מומלץ לוודא עמידה בתנאים לפני הגשת הבקשה.

  • הבקשה לטופס 4 צריכה להיות חתומה על ידי מספר גורמים ביניהם עורך הבקשה, בעל היתר הבנייה, האחראי לביקורת והמודד.
  • בדיקה המאשרת כי הבנייה בפועל תואמת להיתר הבנייה בהתקבל ובהתאם לתנאים ולדרישות בו.
  • אישור מהנדס- על המהנדס לאשר כי המבנה שנבנה ראוי למגורים, כי הוא מתאים לחיבור לתשתיות וכי נעשו בו עבודות חיזוק וייצוב בהתאם לדרישות בחוק.
  • אישור כי בוצעה בדיקת תקינות הבטון בשלד המבנה.
  • יש לצרף תעודה מטעם מכון התקנים המעידה על אטימות המרחבים המוגנים בבית בהתאם לדרישות בחוק. לתעודה יש לצרף דו"ח של המרחב המוגן ותצהיר מהנדס.
  • אישור אדריכל- אישור זה נועד לבסס התאמה בין המבנה שנבנה בפועל לבין תוכנית הבנייה המקורית ואישור כי לא בוצעו שינויים או תוספות.
  • אישור מודד מוסמך- על המודד המוסמך לבצע מדידות לאורך תהליך הבנייה ויוצר שרטוט אותו מגיש לרשם המקרקעין על מנת לרשום את הנכס. את השרטוט ניתן להשוות לתוכנית הבנייה המקורית ולראות האם הבנייה התבצעה בהתאם.
  • אישור מכבי אש- אישור זה נדרש במקרים מסוימים ולא תמיד והוא מאשר כי המבנה בטיחותי מפני אש בהתאם לתקני הבטיחות.
  • אישור של חברת הגז שמעיד כי מערכת הגז שמישה ותקינה, כי היא הותקנה על ידי טכנאי מוסמך וכי היא עברה בדיקה תפקודית ובטיחותית.
  • אישור כי מערכות הניקוז והאינסטלציה הוקמו בהתאם לתקן הנדרש. אישור זה ניתן על ידי אנשי מקצוע מוסמכים ומוכרים והוא מעיד כי המבנה כולל את כל מערכות הניקוז הנדרשות על פי חוק וכי הם נבנו בהתאם לתקנים.
  • אישור לפינוי מבנים זמניים שהוקמו באתר הבנייה במהלך הבנייה בפועל- כל המבנים הזמניים מחויבים בפינוי מבלי יוצא מן הכלל, ביניהם מחסן חומרי גלם, מגורי עובדים, מנופים רמפות וכדומה.
  • אישור מהנדס קונסטרוקטור- מהנדס שליווה את הפרויקט בשלבי בניית השלד ומאשר את תקינות הבטון ותקינות השלד כולו.

כל האישורים הללו, נדרשים על מנת שתוכלו לקבל טופס 4. את כלל האישורים עליכם להציג לוועדה המקומית בעת הגשת הבקשה לטופס 4. יש לקחת בחשבון כי כאשר אתם מגישים בקשה לטופס 4 היא תוביל לבדיקה קפדנית מטעם הוועדה המקומית ובמידה שיתגלו כשלים כלשהם לא תקבלו את הטופס ובמקרים מסוימים אף יהיה צורך בפירוק חלקים במבנה.

כמה זמן לוקח לאישור טופס 4?

קשה לענות על כך באופן חד משמעי שכן אישור טופס 4 תלוי במספר גורמים שונים שחלקם קשורים אליכם וחלקם קשורים לרשות המקומית. יכולים להיות מקרים בהם יתקבל אישור על טופס 4 לאחר שבוע ויהיו מקרים בהם יתקבל אישור לאחר מספר חודשים. מה כולל התהליך?

לאחר שהגשתם בקשה לטופס 4, הוועדה המקומית תשלח מפקח מטעמה על מנת לוודא כי ההצהרות בטופס נכונות ולאמת את כלל האישורים. במידה שהמפקח אישר ואימת את כלל האישורים, המסמכים יגיעו לידי הרשות המקומית. הקבלן של הפרויקט יקבל מהרשות המקומית טופס שמחייב אותו לעבור בין המחלקות השונות ברשות המקומית ולקבל חתימות ואישורים סופיים. בין המחלקות הללו יהיו מחלקת כבישים, איכות הסביבה, רישוי בנייה, איכות צנרת המים והתשתיות, שיפור פני העיר, פיקוח ועוד.

כמובן שמול כל מחלקה יכול להיות תהליך בהתאם לדרישות שלה, ולכן קבלת האישור הסופי עלולה להתעכב.

לאחר שכל המחלקות נתנו את האישור שלהן והטופס חתום על ידי נציגים, יתקבל טופס 4 ויהיה אפשרי לחבר את המבנה לתשתיות המים, החשמל והתקשורת.

 

מה ההשלכות של אכלוס ללא קבלת טופס 4?

תהליך הבנייה הוא תהליך ארוך מאוד כאשר אחד הדברים שמעכבים אותו במיוחד הוא קבלת אישורים. לפעמים אתה רואה מבנה מוכן שרק מחכה שייכנסו אליו דיירים, אך לא ניתן לאכלס אותו רק כי טרם התקבלו אישורים.

אז מה ההשלכות של אכלוס ללא קבלת טופס 4?

קודם כל יש לקחת בחשבון כי מדובר בעבירה על החוק, שדינה יכול להיות קנסות וסנקציות שונות.
מי שהחליט לאכלס את הבית לפני שקיבל טופס 4 יצטרך לשלם חשמל בתעריף גבוה מאוד של כ-13% יותר מהתעריף של שאר תושבי המדינה.

כמו כן, במקרים רבים, בית שאוכלס לפני קבלת טופס 4 לא יוכל להתחבר לתשתיות. כלומר, במידה שהסכימו לחבר אתכם לחשמל תשלמו תעריף גבוה. אך, במקרים מסוימים לא יחברו בית שלא קיבל טופס 4 לתשתיות השונות ביניהן חשמל, מים, כבלים, תקשורת, גז ועוד. כל החברות הללו מונחות לבקש לראות טופס 4 לפני החיבור. לכן, גם אם תכנסו להתגורר בבית, בלי תשתיות לא יהיה לכם מה לעשות בו.

בנוסף, אתם לא רוצים להסתכן בתקלות שיקרו בגלל בית שלא קיבל אישור אכלוס. בית כזה יכול להיות מסוכן מאוד לחיי אדם ולכן אל תתפשרו ואל תסכימו לרכוש או להיכנס להתגורר בבית שטרם קיבל טופס 4.

 

ליקויים שהתגלו בקבלת טופס 4

לאורך תהליך קבלת טופס 4, יש לקבל מגוון רחב של אישורים מגורמים רבים. כתוצאה מכך, יכולים להתגלות ליקויים שונים במבנה. בעקבות ליקויים אלה בדרך כלל לא יהיה ניתן לקבל אישור מסוים או מספר אישורים נדרשים. בתהליך קבלת האישורים על מנת לקבל טופס 4, לוקחים חלק גורמים מוסמכים רבים המבצעים בדיקות. רק לאחר בדיקות קפדניות כל גורם ייתן אישור בתחום שלו.

אז מה עושה במידה שהתגלו ליקויים?

  • במידה שקיבלתם טופס 4- במקרה כזה יש לרשותכם שנה לתיקון הליקויים, שכן טופס 4 תקף לשנה. במהלך הזמן הזה יהיה עליכם לתקן את כל הליקויים. בסוף השנה הזו, יגיע מהנדס לביצוע בדיקות נוספות בהן יוודא כי הליקויים תוקנו וכי כל הבעיות טופלו. בסוף הבדיקות הללו יינתן טופס 5.
  • במידה שלא קיבלתם טופס 4- במקרה כזה, זה אומר שלא תוכלו להתקדם בתהליך עד שתתקנו את הליקויים. לאחר שתתקנו את הליקויים, יגיע מהנדס לוודא כי הליקויים אכן תוקנו ויאשר קבלת טופס 4.

יש לקחת בחשבון כי ברוב המקרים כן יהיו הליקויים, אך עם זאת ברוב המקרים הליקויים לא יצריכו עיכוב של התהליך. לכן, בדרך כלל גם כאשר התגלו ליקויים תקבלו טופס 4 ותהיה לרשותכם שנה שלמה לתיקון הליקויים שנמצאו. בתום השנה הזאת יבדקו האם הליקויים תוקנו ואם כן תקבלו טופס 5.

 

מה זה טופס 5?

אז הבנו מה זה טופס 4, אך מזכירים בפניכם את הביטוי טופס 5. טופס 4 שונה מטופס 5, אך לא לגמרי.

כפי שציינו קודם טופס 4 הוא זמני כאשר התוקף שלו הוא לשנה אחת בלבד. כאן נכנס טופס 5. שנה לאחר קבלת טופס 4, על בעל היתר הבנייה להגיש בקשה לתעודת גמר. תעודת הגמר, כפי שניתן להבין, היא טופס 5 והיא מתקבלת על ידי מחלקת ההנדסה בעירייה/ במועצה המקומית.

טופס 5, מאושר רק לאחר שמהנדס מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בודק את המבנה ומוודא כי כל הליקויים ועבודות הגמר בוצעו, כי כל הוראות הוועדה בוצעו, כי כל תנאי היתר הבניה בוצעו וכי המבנה אכן ראוי למגורים.

אישורים הנדרשים על מנת לקבל טופס 5-

  • אישור מחברת חשמל כי חיבור החשמל הוא קבוע.
  • אישור מתאגיד המים כי אין חובות בגין צריכת מים והיטלים.
  • אישור מהרשות המקומית בנוגע לתשלום כל ההיטלים, האגרות ומגוון ההוצאות הנדרשות. כמו כן אישור זה מעיד אין חוב בגין המבנה ובנוגע להשלמת הפרצלציה.
  • מפות תמורה ונוסח טאבו מעודכנים.

במידה שכל האישורים הללו התקבלו, יהיה ניתן לקבל על ידי מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובניה, תעודת גמר לבניין, טופס 5. תעודה זו תעיד כי כל האישורים התקבלו וכי המבנה אוכלס כדין.

 

האם ניתן לקבל טופס 4 במקום תעודת גמר?

התשובה היא לא. כפי שהבנו עד עתה, תעודת הגמר היא תוצר של קבלת טופס 4. כלומר, לאחר השלמת המבנה ולאחר שהוא מוכן לאכלוס יש לקבל קודם כל טופס 4. לאחר קבלת טופס 4 ניתן לקבל תעודת גמר שמעידה כי הבנייה נגמרה. כלומר, טופס 4 הוא אישור אכלוס זמני ואילו תעודת הגמר היא אישור סופי. לאחר קבלת תעודת גמר ניתן לגשת לחברת החשמל ולבקש ממנה לחבר את המבנה לרשת החשמל הארצית.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
074-7765985

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

החזון שלנו

במסגרת שירותי החברה, מעניקה לכם מרובעים המרכז להיתרי בניה תהליך של בחינת המצב הרגולטורי באזור המגורים שלכם, בדיקת תכנית הבנייה שעל בסיסה אתם מתכוונים להגיש את הבקשה להיתר ועל פי הצורך סיוע בגיבוש תכנית בנייה כזאת בליווי אדריכל ומהנדס בניין. בהמשך לכך, תגבש עבורכם החברה תיק מסמכים עם כל הטפסים, התכניות והמסמכים הנדרשים על מנת להגיש בקשה לקבלת היתר בניה, כשכל הבקשה והתיק מגובשים על פי הכללים וחוקי העזר הספציפיים של הרשות המקומית הספציפית.

 

-מרובעים היתרי בניה-

טופס 4
טופס 4 ללא אכלוס

טופס 4 הוא אחד האישורים הסופיים שאותם יש להגיש בתום תהליך בניית מבנה חדש בטרם ניתן יהיה לאכלס אותו. התפיסה

התקשרו עכשיו

רוצים מידע נוסף או הצעת מחיר משתלמת?

פשוט הכניסו את הפרטים שלכם בטופס המצורף ונציג חוזר אלייך בהקדם!

התקשרו עכשיו